Om continuïteit te bieden voor je organisatie is het belangrijk dat alle Mendix-applicaties goed (blijven) werken en niet stil komen te liggen. Je streeft uiteraard naar een zo’n optimaal mogelijke gebruikerservaring en dat bereik je o.a. dankzij een betrouwbare applicatie die optimaal beschikbaar is. Om organisaties hierbij te helpen heeft Appronto de Applicatie Monitor ontwikkeld. Van deze uitgebreide module is nu versie 2.0 gelanceerd, met nog meer functionaliteiten! Lees snel verder om meer te weten te komen over de nieuwe features en hoe het jullie organisatie kan ontzorgen!

Nieuw
Autorestart
Indien je Mendix applicatie stil komt te liggen zorgt onze module dat er vanaf nu eerst automatisch opnieuw wordt opgestart. Vaak is hiermee het directe probleem opgelost en komt de applicatie weer beschikbaar. Er worden geen mensen binnen de organisatie voor gestoord en het verkort daarmee de RTO – Recovery Time Objective = hersteltijd. Uiteraard wordt naderhand wel onderzocht wat de oorzaak was van de storing.

Automatisch uitbellen
Lukt de Automatische restart niet dan gaat de Appronto Application Monitor automatisch uitbellen naar de relevante contactpersonen. Deze contactpersonen zijn uiteraard vooraf met jullie bepaald en weten hiervan. Krijgt de computer de eerste contactpersoon niet te pakken dan gaat deze direct door naar de tweede op de lijst en indien nodig de derde, de vierde enzovoorts totdat we iemand hebben bereikt die we op de hoogte kunnen stellen.

Log analyse
Tot slot hebben we ook een uitbreiding gemaakt op het gebied van logging. Elke Mendix applicatie houdt automatisch veel logging bij wat er is gebeurd, welke fouten er zijn opgetreden, wie er heeft ingelogd etc. Doordat deze logs zo veel informatie bevatten is het vaak moeilijk om de relevante informatie eruit te filteren. Soms komt het bijvoorbeeld voor dat een zelfde fout meerdere keren per dag wordt gesignaleerd. Indien dit voorkomt dan wordt dat inzichtelijk en kunnen acties ondernomen worden om deze herhaaldelijke foutmelding op te lossen.

De Applicatie Monitor
De Applicatie Monitor heeft tot doel om de beschikbaarheid van Mendix applicaties te vergroten en inzichten te verschaffen die helpen om oplostijden te verkorten. De applicatie monitor is de basis voor de Mendix beheerdiensten die wij leveren.

Welke onderdelen bevat de Applicatie Monitor?

  • SSL-Certificaten Monitor
    • Tijdige signalering voor het verlengen van SSL-certificaten om te voorkomen dat de applicatie niet bereikbaar is agv een verlopen SSL-certificaat  
  • Release Monitor
    • Ontvang direct een bericht van onze service desk indien Mendix een kritische (security) update uitgeeft voor de specifieke versie waar uw applicatie op draait.
    • Continue inzicht in (inhoud van) geplande release en/of hotfixes.
    • De monitoring houdt rekening met geplande releases.
  • User Monitor
    • Signalering of het aantal gebruikers in lijn is met de contractuele afspraken. Ontvang een signaal bij naderende overschrijding.
  • Gebruiksanalyse gebaseerd op Google Analytics
    • Doorlopende analyse van zaken zoals: gebruikers activiteiten, huidige actieve aantal gebruikers, sessies, heatmap van gebruik, analyse mobiel gebruik, mobiele telefoons analyse, browser analyse en meer.
  • Onafhankelijke up/down check
    • Ontvang een melding indien de applicatie niet beschikbaar is. Deze controle vindt elke minuut plaats via een ping-service welke separaat is gehost.  
  • Database up/down check
    • De up/down check valideert ook de beschikbaarheid van de database en de reactiesnelheid van de database. 
  • Infrastructuurcheck
    • Ontvang een melding indien de applicatie niet bereikbaar is als gevolg van een storing in de omliggende systemen.
  • Ketentest
    • Naast technische beschikbaarheid kan er ook een functionele ketentest worden ingericht zodat in de monitoring niet alleen bekend is of de keten reageert maar ook of dat de keten juist reageert.
  • Auto restart
    • Indien gesignaleerd is dat een Mendix applicatie niet beschikbaar is zal deze automatische herstart worden. Hiermee wordt deze eerste vitale test direct uitgevoerd zonder tussenkomst van de service desk met als doel de recoverytime te minimaliseren. Uiteraard zal er altijd een onderzoek volgen n.a.v. onverwachte uitval van een omgeving. 
  • Mendix log analyse
    • Het filteren van waardevolle inzichten en patronen op basis van een metaanalyse van de Mendix datalog.
  • Dynamische escalatie, bestaande uit:
    • Appronto Support desk & Klant;
    • E-mail en/of SMS;
    • Dynamisch in te richten (24×7, kantooruren, etc).

Ben je al een klant van ons en maken jullie al gebruik van de beheerdiensten? Dan  nemen we contact met je op om de upgrade mee uit te voeren.

Gebruiken jullie Mendix en zijn jullie geïnteresseerd om gebruik te maken van onze Applicatie Monitor? Bel vandaag nog of stuur een mail naar sales@appronto.nl